NewMasterPlan
Werkgeluk op school door verandering van binnenuit
Werken op school is als een intensieve race tegen de klok. Tot laat in de avond beantwoord je e-mails, maar de volgende ochtend is je inbox gewoon weer overvol. Met een snelle blik op je agenda zie je een dag vol afspraken. Alleen tijdens een korte pauze heb je tijd om wat bij te praten met je team. Vermoedelijk zal je weer tot laat moeten doorgaan vandaag, met allerlei administratieve rompslomp. Alles lijkt belangrijk. Een vraag van je startende leerkracht leg je maar even opzij. Je hebt helaas geen tijd voor haar. Terwijl je je mails afwerkt, denk je met zorg na over de kwaliteit van je school. Je verlangt ernaar om dieper op zaken in te gaan, maar dat is op dit moment onmogelijk. Waarom zien je collega’s dit niet in? Alsof het onderwijs alleen afspeelt binnen de muren van hun eigen klaslokaal. Je houdt toch maar goed de vinger aan de pols, want wie doet het anders? Met nieuwe vastberadenheid stort je je op het computerwerk.
Wat als je kon ontsnappen aan deze ratrace?
Stel je eens voor: geen uitpuilende mailboxen meer, geen overvolle agenda’s of stapels documenten. Maar wel tijd voor je team en voor collega’s die het moeilijk hebben. Ruimte voor ontspanning en plezier. Eindelijk zou je tijd en energie vinden voor het ontwikkelen van een visie. Eindelijk zou je ruimte kunnen maken voor de groei van zowel leerkrachten als leerlingen. Dan zou je met een gerust hart veel kunnen overlaten aan je team, hen verantwoordelijkheid en vertrouwen geven. Wat een rust en plezier zou er dan door de school gaan!
Inhoud van het programma
Het NewMasterPlan bestaat uit vier onderdelen die je samen met je team doorloopt.
Alle bijeenkomsten vinden plaats via dialoog met de betreffende teams of groepen. Afhankelijk van de behoefte kunnen er per fase meerdere dialogen worden gevoerd.
1. Eerlijk inzicht
Door overlegmomenten en vergaderingen te observeren, enkele interviews te houden, een panel met leerlingen en ouders te organiseren, en af te sluiten met een bijeenkomst per team, krijg je een eerlijk beeld van het functioneren van je school.
Duur: Totaal ong. 7 dagdelen incl. 2 uur per subteam.
2. Obstakels opruimen
Ontdek welke gewoonten beëindigd kunnen worden en vind een alternatieve aanpak. Benoem persoonlijke leerdoelen en sluit af met concrete afspraken om het geleerde actief te houden.
Duur: 1 dag met het team.
3. Ons gezamenlijke doel
Bedenk het allerbeste en meest aantrekkelijke van de toekomst, blaas nieuw leven in successen uit het verleden, en maak een inspirerend doel waar iedereen voor gaat.
Duur: 1 dag met het team.
4. Meer mans met minder mensen
Formuleer concreet het doel van je school, benoem hoe je dat gaat bereiken en bepaal wie wat het beste kan oppakken. Schrap wat niet bijdraagt, zodat iedereen doet waar hij of zij goed in is en je veel kunt loslaten.
Duur: 1 dag met het team.
Resultaten
Aan het eind van dit traject staat je school er volstrekt anders voor!
- De ambitie van je school is niet alleen een document, maar een dagelijks verlangen dat elk teamlid met inzet nastreeft. Iedereen is bezig met dat wat ertoe doet.
- Op basis van je schoolambitie durf je, samen met je team, keuzes te maken uit de enorme takenlijst die dagelijks voorligt. Je wordt niet langer gestuurd door de waan van de dag.
- Jij en je collega’s hebben tijd en ruimte om jullie visie verder te ontwikkelen en uit te diepen. De lessen worden gegeven vanuit die visie en onderwijskwaliteit neemt toe.
- Daarom kan je met een gerust hart controle en verantwoordelijkheden loslaten in het volste vertrouwen dat die door het team opgepakt worden. Ze tonen eigenaarschap.
- Er is rust in de school. Je collega’s hebben plezier in hun werk. Er hangt een positieve sfeer en men heeft oog voor elkaar. Dit heeft invloed op de leerlingen. Kicken! Dit is waarom je directeur wilde worden.
- Een klein gemotiveerd vuurgroepje houdt de ingezette verandering levend en actief.
Ervaringen van andere directeuren
”Er is echt een stap gezet. Het is me gewoon gelukt en daar ben ik heel blij mee. Ontzettend
Willem-Jan JelierDriestar-Wartburg, Lekkerkerk
goed dat deze verandering is ingezet. Ik heb jouw punten gebruikt: aandacht voor de
leerkracht en de basis op orde. Dit gaan we uitproberen in de praktijk. Kleine taakjes die de
mensen gek maken gaan we skippen.
”Je zet heldere stappen die echt aansluiten op wat er in het team speelt. Je neemt iedereen mee en laat ons goed nadenken. Dat is soms spannend en confronterend, maar ook wel nodig voor verandering. Je pakt goed door, zelfs wanneer het ons niet echt uitkomt. Zo krijgt niemand de kans om te gaan duiken.
LeerkrachtSchool met de Bijbel, Nieuwerkerk
”Het traject was soms pittig. We reflecteerden op ons eigen handelen. Dat heeft
DirecteurSopogo, Middelharnis
leermomenten opgeleverd, zowel individueel als ook voor de organisatie. We mogen blij zijn
met het resultaat. De cultuur is opener en duidelijker geworden.