Achtergrondstilte op het vakantieadres, in een bos, op een berg, bij een strand. Geluid van vogels of spelende kinderen. Als vanzelf borrelen allerlei gedachten op. De zorg om het tekort aan personeel. De frictie tussen een paar leerkrachten. De werkdruk omdat we zo vaak als enigen de kar trekken. Zou het komende schooljaar beter worden? Hoe? Het innerlijke lawaai wordt steeds luider. Niet aan denken nu. Niet nu op vakantie. We zetten de muziek maar hard op. Harder dan die innerlijke stemmen. Dan storen ze tenminste niet langer.
Wat als we nu eens het innerlijke lawaai zouden toelaten? De muziek uit zetten. Alleen het bos in of de berg op. Luisteren naar wat er van binnen echt gezegd wordt. Naar de schaduwkanten van ons zijn en handelen. Erkennen dat we het afgelopen jaar fouten maakten. Dat we beperkt en kwetsbaar zijn. Dat we naast applaus ook correctie nodig hebben. Dat we kritiek maar lastig en gevaarlijk vinden.
Als we zulke gedachten toelaten, worden we eerlijk. We gaan de werkelijkheid zien zoals die is. Namelijk dat we maar een klein, fragiel onderdeeltje zijn van een geheel. Dat we niet het centrum van de wereld zijn, maar alleen samen meerwaarde bieden. Dan gaan we zien dat ons handelen, onze positie, ons succes afhankelijk is van het welzijn van de ander. In de stilte wordt ons ego doorgeprikt.
Daar, in het dal van onze gedachten, kunnen we een nieuwe start maken.
Daar, in het dal van onze gedachten, kunnen we een nieuwe start maken. Weg van onszelf en gericht naar de ander. Met moed de ander, onze collega’s, dienen. Uit genegenheid luisteren, geduldig zijn, respecteren. Weg uit de woestijn van het ego naar de tuin van gezegend samenleven (In Gezegend leven van Wil Derkse).
Deze innerlijke houding wordt straks zichtbaar in de kwaliteit van je werk en je relaties. Hoe eerlijker naar jezelf, hoe meer je de ander ziet en bedoelt, des te hoger de kwaliteit van je werk. Benut je vrije weken voor dit innerlijke gesprek, waarin de stilte spreekt. De beste voorbereiding op een nieuw schooljaar. Met positief effect op je leerlingen.
[mc4wp_form id=”841″]