Ik dacht een studie psychologie nooit aan te kunnen. Ik voelde me er echt te dom voor. Wat was ik onzeker. Maar de professor zei: ‘Het feit dat je je aanmeldt bewijst al dat je het kan.’ Die opmerking verbaasde me. Je bent slim, of je bent het niet. Dat wordt je toch niet door een studie op te pakken?
Ik begreep haar pas toen ik het verschil ontdekte tussen de fixed mindset (statisch) en de growth mindset (groei); zie het boek Mindset van Carol Dweck (2018). Met een fixed mindset denk je dat alles vaststaat. Je kunt iets of je kunt het niet. Je bent slim en sportief, of je bent het niet. Zo ben je geboren. Je hebt geen controle over je eigen ontwikkeling.
Met een growth mindset weet je dat je wél aan je eigen ontwikkeling kunt werken. Je kunt snel leren omdat je jezelf daarin hebt geoefend. Je kunt goed zwemmen of voetballen, omdat je daar veel energie in gestoken hebt. Je hebt invloed op je eigen groei.
Hoe zit dat bij ons? Hebben we meer een fixed of meer een growth mindset? Het maakt nogal verschil en heeft invloed op ons welbevinden en functioneren. Op wat we wel of niet voor elkaar krijgen.
Hoe meer fixed, hoe banger je bent voor falen. Je moet jezelf bewijzen, en je hebt voortdurend bevestiging nodig. Je bent bang beoordeeld te worden. Je schuift schuld op anderen af en verzint smoesjes. Je staat je eigen ontwikkeling in de weg.
Hoe meer growth, hoe meer je open staat voor alles om je heen. Je houdt van je werk, ondanks mogelijke problemen. Je doet de dingen, juist omdat je er niet goed in bent. Je weet dat je kan leren van je fouten. Je spant je in voor verbetering. Je groeit in je taak en daarom zit je goed in je vel.
Als leerkracht zal je bijzonder veel baat hebben bij een growth mindset. Wees niet te bang voor falen: accepteer het en leer ervan. Scherm je niet af voor oordelen: als je gewoon doet en oppakt kom je altijd verder. Denk niet dat je niet geschikt bent: je ontwikkelt altijd, als je je maar inzet. Geloof in mogelijkheden, leg je lat hoog, verruim je denkwijze, en je zult steeds meer voldoening halen uit je rol in het onderwijs.
Doe dit vooral samen, als team. Heb het erover. Schrik niet terug voor tegenslag maar geef elkaar, vanuit de growth mindset, eerlijke feedback. Sta open voor elkaars ideeën. Stel teamwork boven individuele bekwaamheid. Houd voeling met elkaar. Wees leerbaar en betrokken op je team. Heb vertrouwen in elkaar. Want met growth in je achterhoofd weet je dat welbevinden en werkgeluk toenemen. Van jezelf, van je team en van de school!
In mijn sterk gereguleerde sociale context moest ik aan allerlei verwachtingen voldoen. Het belemmerde en benauwde me. Met mijn growth mindset ben ik me gaan inzetten voor mijn passies. Ik deed ongebruikelijke dingen die niet binnen het systeem pasten. Het leverde veroordeling, onbegrip en pijn op. Maar ook respect en waardering vanuit onverwachte hoeken. En een hoop voldoening. Ik kijk met dankbaarheid terug op het betekenisvolle pad dat ik heb bewandeld.
Groei met een growth mindset!
[mc4wp_form id=”841″]